TREN UTE – en liten bokanmeldelse

Jeg har fulgt Kristin Granum Rosebø i sosiale medier en stund, og ventet i spenning på den nye boken hennes. Den har tittelen «Tren ute – sterk med kreativ trening». I dette innlegget kan du lese min mening om denne boken.

Det første du vil legge merke til når du åpner boken, er at det er en veldig flott bok. Den har drøssevis av fantastiske bilder, masse luft og farger og begrenset med tekst. Jeg fikk ihvertfall lyst til å bla i den med en gang. Bildene oser av treningsglede og flotte opplevelser ute i naturen, og bra er det. Slik jeg har skjønt det er akkurat dette noe av hovedbudskapet til Kristin; gode treningsopplevelser utendørs, med fokus på helse og glede fremfor»sixpack og sprettrumpe».

Mange treningsbøker om styrketrening inneholder utstyrskrevende øvelser og avanserte tabeller med treningsprogrammer. Man kan lese om % av 1 RM, viktigheten av systematisk progresjon fra uke til uke og hvordan ulike øvelser utfordrer en muskel i ulike vinkler. Ofte er det mye man må sette seg inn i før man kan starte selve treningen.

12998565_790622294404469_5532450130773378863_nKristins bok er befriende enkel i forhold til mye av eksisterende litteratur. Denne boken kan du bruke et lite kvarter på å bla litt i. Så kan du ta på deg treningstøyet, gå rett ut i hagen eller i nærmeste park eller skog, og ta deg en utmerket treningsøkt. Boken har sider med øvelsesbilder og programmer som du kan ta bilde av med telefonen, og ta med deg ut på trening. Smart!

Lett tilgjengelig trening

For mange kan det være en begrensende faktor at de må dra et bestemt sted for å få gjort styrketrening. Kristin viser deg at det ikke er nødvendig. Du trenger bare å gå ut døra, så åpner det seg en verden av treningsmuligheter under åpen himmel. I boken får du forslag til hvordan du kan trene hvor som helst utendørs, og hvilke muligheter som åpner seg hvis du har en benk (eller en mur?), en motbakke eller en strikk.

Det er også forslag til treningsprogrammer, både hvordan du kan sette sammen øvelsene og hvordan du kan telle repetisjoner eller jobbe på tid. Dette formidler Kristin enkelt og ukomplisert.

Når du kan trene styrketrening hvor som helst utendørs, blir det lettere å få kontinuitet i treningen. Du kan finne treningsmuligheter hvor som helst, slik at du får gjennomført de 2-3 øktene i uken som du trenger for å bli sterk nok, få overskudd og oppnå god helse. Å klare å trene regelmessig i lang tid er som vi vet noe av det aller viktigste for å få resultater.

Flotte treningsopplevelser fyller på motivasjonen

I treningens verden er det ofte fokus på å jobbe mot mål i fremtiden. Du sleper deg på trening uke etter uke for å forbrenne fett, bygge muskler, bli sterkere eller få mindre vondt. Du trekker et lettelsens sukk hver gang økten er over, og priser deg lykkelig over at det er et par dager til neste gang. Det kan ihvertfall være litt slik.

Selv om det å flytte treningen utendørs ikke nødvendigvis gjør at du alltid har lyst eller synes det er så himla gøy å gjøre dine styrkeøvelser, så gir frisk luft og natur treningsøkten en ekstra dimensjon. Du får en opplevelse som handler om mer enn bare selve treningen. Frisk luft i lungene, sol i ansiktet, blå himmel, blomster og grønne blader; slike inntrykk gjør noe med deg!

Er dette all styrketreningen du trenger?

For deg som er opptatt av å bli «sånn passe sterk», få mer overskudd, bedre helse og ha en kropp som fungerer godt, så kommer du langt med øvelsene og treningstipsene i Kristin sin bok. Det er flotte bilder av øvelsene, gode beskrivelser og tips til hvordan du kan gjøre de både lettere og tyngre. De fleste øvelsene er på et nivå som mange kan beherske, og så er det en liten del med mer avanserte øvelser for den viderekomne.

Har du aldri drevet styrketrening, og er helt ukjent med mange av øvelsene, kan det være lurt å investere i noen timer med instruksjon så du vet at du gjør dem riktig. En god personlig trener kan f.eks hjelpe deg med dette. Det er som kjent ikke alltid så lett å lære praktiske treningsferdigheter fra en bok.

Har du trent en del før vil du kjenne igjen mange av øvelsene. Boken kan likevel gjøre deg oppmerksom på at du kan gjøre disse på en annen måte og på andre steder enn du er vant til. Å gjøre treningen ute kan være et fint supplement når du ikke kommer deg til treningssenteret, enten fordi du er bortreist eller du ikke har tid. Det kan også være fin variasjon hvis du er litt lei eller ikke klarer å gå inn og trene i sommerværet.

For deg som vil ha maksimalt utbytte av styrketrening, enten du skal bygge muskler eller bli skikkelig sterk, så trenger du noe mer enn øvelsene i denne boken. For å få tilstrekkelig progresjon og utvikling trenger du ytre belastning og et mer gjennomført program enn det du finner i Kristin sin bok. Men, du er nok heller ikke i målgruppen hennes.

Selvfølgelig er det en ting å trene utendørs i flott sommervær, men noe ganske annet midt på vinteren eller i høstmørke og vind. Det går an hele året, men det vil være perioder der det for de fleste er mer fristende å trene innendørs. Da kan du bruke mange av øvelsene i denne boken i din egen stue eller på et treningssenter. Eller du kan trene ditt «inneprogram» deler av året, og bruke Kristin sine uteprogrammer andre deler av året.

Oppsummert vil jeg anbefale denne flotte boken som en inspirasjon til å utvide treningsrepertoaret ditt. Så avhenger det av din målsetning og av dine forutsetninger om du ender opp med å gjøre all din styrketrening utendørs, eller om det blir en variasjon og et supplement til treningen du gjør innendørs.

Skjermbilde 2016-04-23 18.45.35Hvis du har fulgt meg en stund vet du at jeg selv er stor tilhenger av lett tilgjengelig og kreativ trening utendørs. Se f.eks videoen fra påsken!

nyhetsbrev til blogg

Legg igjen en kommentar